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Donnerstag, 14.08.
atmosphere & brother ali
hiphop konzert

live:

atmosphere (rhymesayers / minneapolis)

brother ali
(rhymesayers / minneapolis)

support:

Maeckes & Plan B

www.myspace.com/dayzofthechampionz

vvk 13EUR (zzgl. geb. an allen vorverkaufststellen und unter kartenhaus.de)
ak 15EUR

bandinfos:

atmosphere:

myspace.com/atmosphere
rhymesayers.com
Fällt der Begriff Minnesota, drängt sich einem nicht gerade der Gedanke an Hip Hop auf. Eher kommen einem kalte Winter, Seen und vielleicht noch Prince, der aus der Hauptstadt Minneapolis stammt, in den Sinn. Langsam aber sicher spielt der Staat im Norden der USA jedoch eine wichtige Rolle auf der Landkarte der Beats'n'Rhymes. Der Grund dafür heißt Atmosphere.
Anfang der 90er Jahre entwickelt sich in Minneapolis eine kleine, aber feine Untergrund-Rap-Szene. Unter dem Dach des Rhymesayers Collectives finden Atmosphere bestehend aus Rapper Sean 'Slug' Daley und Produzenten Anthony 'Ant' Davis eine Heimat. Außerdem fühlen sich hier Siddiq Ali (Stress), Derek Turner (Spawn), MC Musab und Mr. Gene Poole zu Hause.
Von Anfang an steht fest: Bei Rhymesayers soll anderes als die 08/15-Gangstarap-Thematik behandelt werden. Freestyles sowie komplexe, ausgefuchste, intelligente Texte werden groß geschrieben.
Mit ihrem Debüt-Album "Overcast!" von 1997 landen Atmosphere dann auch gleich einen Treffer. Die Truppe geht auf Tour, wobei Slug aber häufiger von anderen DJs, beispielsweise Mr. Dibbs, als von seinem Studiokompagnon Ant begleitet wird. Letzterer tüftelt lieber zu Hause allein an den Beats und schottet sich vom Rest der Welt ab.
Nebenbei verkaufen die Jungs auf ihren Konzerten Tapes des eigenen Labels Rhymesayers Entertainment. Anfangs kursieren die Bänder nur in der näheren Umgebung, doch bald machen sich Atmosphere auch außerhalb ihres unmittelbaren Einzugsbereiches einen Namen. Die Tapes lassen sich absetzen wie geschnitten Brot.
2001 erscheint die "The Lucy Ford EP", die größtenteils Slugs komplizierte Beziehung zu seiner Ex-Freundin thematisiert. Wieder begeben sich Atmosphere auf ausgedehnte Tour. Die Fanschar wächst, langsam wird auch die Industrie auf die Crew aufmerksam.
Nachdem 2002 "God Loves Ugly" veröffentlicht wird und Atmosphere sich darauf etwas freundlicher präsentieren als bisher, liegen Slug und Ant plötzlich Angebote von mehreren Majorlabels vor. Bei Atmosphere möchte man sich jedoch ungern Vorschriften machen lassen, zudem bewegt sich die eigene Attitüde eher in Richtung Punk.
Sie unterschreiben schließlich bei Epitaph Records und bilden dort zwischen Bands wie NOFX, Rancid, Pennywise und Bad Religion das erste Signing aus dem Hip Hop-Sektor. Das nächste Album "Seven's Travels" steht im Herbst 2003 in den Läden.
2004 begeben sich Slug und Co. auf Tour, absolvieren Fernsehauftritte, setzen nach Europa über, wo sie die Heads begeistern, unternehmen einen Abstecher zum Coachella-Festival und tingeln zum zweiten Mal im Rahmen der Vans Warped Tour. Im Januar 2005 reisen sie dann sogar bis nach Australien und Neuseeland. Erstmals seit Langem ist auch Ant mit unterwegs. Zudem führen Atmosphere eine Live-Band im Gepäck, die dem Sound ganz neue Dimensionen verleiht.
Im Sommer desselben Jahres entsteht trotz des Tourstresses ein neuer Longplayer, der im Oktober unter dem Namen "You Can't Imagine How Much Fun We're Having" zu haben ist.
Nach dem Trubel müssen sich Atmosphere-Fans allerdings zunächst in Geduld üben. Das sechste Studio-Album des Duos lässt auf sich warten. Richtig still wird es aber nicht um Slug. Der lässt gemeinsam mit Murs immer wieder mit dem gemeinsamen Projekt Felt von sich hören. Ob das große Ziel inzwischen erreicht und eine der besungenen, auf dem absteigenden Ast befindlichen Schauspielerinnen flachgelegt werden konnte ... Wir wissen es nicht.
Was wir dagegen wissen: Im April 2008 liegt ein erneut grandios betiteltes neues Album vor: "When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold". Der Inhalt wird der edel in Gold gehaltenen Verpackung vollkommen gerecht: Auf voller Länge brillieren Ants Beats mit schlichter Eleganz, während Slug den Eindruck erweckt, als sei Rap die einzige von der Natur vorgesehene Form, in der Worte einen Mund zu verlassen haben.
In Anschluss stehen dann selbstredend wieder Live-Shows an. Im August beehren Atmosphere auch ihre deutschen Fans.


brother ali:

myspace.com/brotherali
brotherali.com 

Brother Ali has no reservations in saying that he's "trying to be one of the greatest of all time" (on the Molemen track "Life Sentence"). Inspired by golden era legends like KRS-One and Rakim, this undisputed Master of Ceremony began rapping as a means of survival. 

Growing up albino (colorless hair, skin and eyes, poor vision, and extreme sensitivity to the sun) in a world of cruel kids made it strikingly obvious to Ali that he needed a high-powered way to earn some respect and prestige among his peers. As a result, ever since elementary school he hasn't slowed down with his lyrical grind. In his rare moments of silence these days, if you catch his eyes, you'll notice that this Minneapolis denizen is rapping in his head. For Ali, hip-hop doesn't stop when he exits the studio or stage. 

Around the turn of the millennium, Rhymesayers Entertainment couldn't overlook Ali's talent and drive when he submitted his self-produced demo, Rites of Passage. This rare, cassette-only effort features collections of rhymes, poems, and stories that he wove into his live sets. Its release help make him a welcome member of the RSE family alongside Atmosphere, Musab, and Eyedea and Abilities. 

Before returning to the lab, Ali kicked his way onto the battle circuit and even wound up facing off with fellow RSE rep Eyedea at the 2000 Scribble Jam festival in Cincinnati. Ali beat battle champ Eyedea, but didn't take home the trophy. Nonetheless, the MC collected his props and headed back to the Twin Cities, ready to record his official debut, Shadows On The Sun. 

By no means a mixtape act, Ali focuses his energies on making complete records that will stand the test of time. This became clear on Shadows, the album that left critics and hip-hop kids alike stunned. As the Village Voice raved, "When Ali raps...I can't do anything but sit and stare at my stereo, engrossed by the raw emotion and tricky wordplay." Released     in the spring of 2003, this breakout effort produced by ANT of Atmosphere saw Ali present himself as a "modern urban Normal Rockwell" who's a "cross between John Gotti and Mahatma Gandhi." Indeed, Ali painted vivid portraits of inner city plight on the fiery single "Room With A View" and showed the world that you can stand your ground without always resorting to violence on the uplifting track, "Win Some Lose Some". 

Since the release of Shadows, Ali has become just as revered for his performances, in which the MC takes audiences through heavy passionate ballads to high-energy crescendos and back. Among his 500-plus shows, Ali has shared stages with the likes of Atmosphere, Brand Nubian, Rakim, MF Doom, and Murs throughout the U.S., Canada, Europe, Japan, South Korea, Australia, and New Zealand. And he hasn't been limited to playing clubs and concert halls as he has participated in renowned music festivals like Coachella, Sweden's Hultsfred and the Eurokeenes Festival in France. 

During down time from touring, Ali returned to the studio with ANT to build off the chemistry sparked on Shadows to craft the Champion EP. While brief, this mini-album is an expansive effort that sees Ali express himself through everything from classic braggadocio ("Bad Ma Fucka") to poignant societal examinations ("Chain Link"). 

Following the release of Champion in the spring of 2004, Ali ran into a number of roadblocks that halted his usually steady recording process. This included him parting ways with his wife, being homeless, and trying to secure custody of his son. Armed with a wave of stories to share, Ali recorded The Undisputed Truth, once again with ANT in his corner. Due out Spring 2007 on Rhymesayers, Ali's second full-length sees him dig deeper into his life experiences ("Walking Away") and political views ("Uncle Sam Goddamn") than ever before. 

"I wanted to make an album that gives you no choice but to feel what I'm feeling at the time," Ali explains of The Undisputed Truth. "I made choices that sent me through a lot of struggle in the past few years and ANT and I have made music that really communicates the exact feeling of those situations." 

As he ponders, "How does it feel to have to walk away from a ten-year marriage with a child? You got a six-year-old boy and he's your life. How does it feel to look him in the eye and explain to him that you're breaking up his home? The music and the sound of my voice and the way I'm describing the situations and emotions involved should make you feel like you're in my shoes at that moment. That's The Undisputed Truth."


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